En basic guide til fôring 

26.12.2019

Fire steg til basic fôring av hest. Her tar vi for oss hvordan man veier/beregner hestens vekt, hva slags bodyscore hesten har og hvordan man beregner scoren, hvilket arbeidsnivå hesten er på og mengde + hvordan man velger type fôr.

Trinn en - Hvor mye veier hesten din eller ponnien din?


Du kan finne ut av dette på flere måter:

Offentlig vekt
Ta hesten din til en offentlig vekt eller besøk et senter eller kjøp et vektbånd for hester.

Vektbånd
Plasser veiebåndet over hestens rygg like bak manken og dra den rundt ham så nær albuen som mulig på en svak diagonal. Stram båndet godt, men ikke for stramt, så det ligger rundt og over pelsen hans, og les deretter av.

Vektformel
Slik beregner du omtrentlig kroppsvekt ved bruk av måling av kroppslengde og omkrets:
Mål hestens gjortområde (omkrets) og lengde (fra skulderpunkt til rumpepunkt) og bruk følgende beregning for å gi et omtrentlig tall for kroppsvekt.

Trinn to - Hva er din hest eller ponni sin bodyscore?


Å kjenne hestens bodyscore er like viktig som å kjenne vekten - bruk tabellen nedenfor for å score hesten din.

Tilstandsresultat 0 - Avmagret / veldig dårlig

• Bekken: kantete, hudtett. Veldig nedsunket rumpe. Dyp hulrommet under halen.
• Rygg og ribb: Huden tett over ribbeina. Veldig fremtredende og skarp ryggrad.
• Hals: Markert tungehals. Smal og slakk base.

Tilstandsresultat 1 - Dårlig

• Bekken: Fremtredende bekken og strupe. Innsunken rumpe, men smidig hud. Dypt hulrom under halen.
• Rygg og ribb: Ribben er lett synlig. Fremtredende ryggrad med senket hud på hver side.
• Hals: Tynn hals, smal og slakk base.

Tilstandsresultat 2 - moderat
• Bekken: Rumpen er flat på hver side av bakbenet. Strupen er godt definert, noe fett. Lett hulrom under halen.
• Rygg og ribb: Ribben er bare synlig. Ryggrad dekket, men ryggraden kan kjennes.
• Nakke: smal, men fast.

Tilstandsresultat 3 (IDEEL) - Bra
• Bekken: Dekket av fett og avrundet. Ingen innsunkene områder. Bekken føltes lett.
• Rygg og ribb: Ribben bare tildekket og føles lett. Ingen renner langs ryggen. Ryggraden godt dekket, men ryggraden kan kjennes.
• Hals: Ingen kam (unntatt hingster), fast nakke.

Tilstandsresultat 4 - Fet
• Bekken: takrenne til roten av halen. Bekken dekket av fett. Trenger hardt press for å føle.
• Rygg og ribb: Ribben er godt dekket - trenger press for å føle. Takrenne langs ryggraden.
• Hals: Bred og fast.

Tilstandsresultat 5 - Overvektige / veldig fete

• Bekken: Dyp takrenne til roten av halen. Huden distensert. Bekkenet er begravet, kan ikke kjennes.
• Rygg og ribbeina: Ribber begravet, kan ikke kjennes. Dyp takrenne langs ryggen. Bak bred og flat.
• Hals: Merket kam, veldig bred og fast. Brett med fett.

Trinn tre - Hvilket arbeidsnivå er din hest eller ponni i?


Det er veldig viktig at hestens kosthold er basert på den riktige mengden energi som trengs for arbeidsnivået den gjør. Det fordøybare energinivået (DE) på et fôr (målt i mega joule, MJ) forteller deg hvor mye energi som er tilgjengelig for hesten til vedlikehold og trening. Siden energi og kalorier i utgangspunktet er det samme, kan det å overvurdere arbeidsnivået hesten din utfører i løpet av en uke føre til overfôring og overvekt. Guiden nedenfor er basert på National Research Council (2007), Nutrient Requirements of Horses * og vil hjelpe deg å bestemme hvilket arbeidsnivå hesten din er i.

Arbeidsbelastning på energinivå

Lavt vedlikehold - Gress eller stabilt holdt. Ikke i noe arbeid.

Lett arbeid - Turer og fritidsaktiviteter mellom en og tre ganger per uke i opptil en time hver gang. Inkluderer hovedsakelig gange og trav, men med en liten mengde galopparbeid.

Medium arbeid - Fritids ridning, skolegang, utstillinger, innridning/tilridning og trening pluss konkurransearbeid på lavere nivå. Ris mellom tre til fem ganger per uke i opptil en time av gangen. Gang-, trav- og galopparbeid, litt lavnivåhopping og / eller noe sidearbeid.

Hardt arbeid - Polo ponnier, hester i løpstrening, nybegynner til middels feltritt, avansert hopping, avansert dressur og jakt. Kurs/trening opptil fem til seks dager i en time hver dag. Sidearbeid, hopparbeid og hurtigarbeid kan alle være inkludert i treningene.

Høyt veldig hardt arbeid - løpshesteer (inkludert trav), avansert feltritt, langdistanse ridning og jakt.

Trinn fire - Velge og beregne riktig mengde fôr


Den endelige vurderingen er hestens spesifikke ernæringsbehov som alder, tilstander/sykdommer (for eksempel laminitt) og fôrintoleranser. Hver hest er individuell, og riktig kosthold kan utgjøre en vesentlig forskjell for hans oppførsel, ytelse, vekt og tilstand. Det er mange forskjellige dietter som er skreddersydd for hester med individuelle ernæringsmessige behov. Noen av de viktigste du kanskje vil vurdere er:

Trenger hesten din et spesialistfôr?
Spesialdiett inkluderer fôr med lite stivelse og sukker, fôr egnet for laminitt eller fôr til hest eller ponnier med intoleranse for visse fôringredienser.

Trenger hesten din et veteranfôr?

Fôr som er spesielt formulert med økte nivåer av næringsstoffer, som hjelper med å støtte den eldre hestens økte ernæringsbehov. Hvis hesten din har slitte eller manglende tenner, er fuktede fôr ideelle.

Trenger hesten din fôr for vekttap eller vektøkning?
Fôr til nøysomme og de som trenger å gå ned i vekt, bør ha lite energi, men egnede fôr for de som er i dårlig tilstand som krever vektøkning, bør ha mye energi.

Mengde
Å gi hesten din eller ponnien riktig mengde fôr vil bidra til å forhindre problemer som vektøkning og over-eksitabilitet. Det er viktig å kjenne hestens kroppsvekt, tilstand og arbeidsnivå og følge de anbefalte fôringsretningslinjene for fôrsekken (ved bruk av mindre mender enn skrevet på den aktuelle sekken anbefales det å supplere med vitaminer og mineraler ved siden av). Kontroller regelmessig for endringer i kroppsvekt og tilstand, og endre fôret / mengden tilsvarende.